Johtaminen on monimutkainen laji. Siinä pärjääminen edes keskinkertaisella tasolla vaatii usean asian tekemistä oikein. Vastaavasti erinomainen johtaminen vaatii jatkuvaa opiskelua ja harjoittelua monilla eri alueilla. Tosiasia on, että jotain jää aina katveeseen. Kukaan ei hallitse kaikkia osa-alueita.

Kaiken lisäksi moni yrityksistäsi vaikuttaa asioihin johtamisella epäonnistuu. Kuten Alf Rehn on riemastuttavasti kirjassaan muotoillut, johtaminen on lopulta paradoksi. Sille asetetut vaatimukset ovat pysyvässä ristiriidassa (kuten nopeus ja hitaus).

Ajattelin vaihteeksi kirjoittaa johtamisesta virheiden näkökulmasta. Aloin pohtia niitä virheitä, jotka vievät johtamiselta sen hyödyt. Niitä on monia, ja useimmat täysin ilmiselviä, kuten vaikkapa valehtelu. Ylipäätään kaikki luottamusta rapauttava vie johtamiselta sen hyödyt. Pidän tätä ilmiselvänä, joten tällaisista virheistä kirjoittaminen ei ole niin mielekästä.

On nimittäin monta pienempää virhettä, johon johtamisroolissa on helppo sortua sen paremmin miettimättä ja joista kuitenkin on haittaa. Ajattelin listata muutamia mielestäni tyypillisiä ja helposti tehtäviä virheitä, jotka syövät johtamisen hyötyjä joko jossain määrin tai merkittävästi.

Keksin niitä kymmenen kappaletta:

1) Jätä odotukset määrittelemättä.

Johtamisen perustana ovat odotukset. Jos et määrittele, mitä johdettaviltasi toivot, jätät heidät oman onnensa nojaan. Saatat olettaa, että tavoitteiden asettaminen ja odotusten selkeyttäminen esim. asiantuntijoille on turhaa. Koska kyllähän fiksut ihmiset tietävät mitä tehdä. Se voi olla totta, mutta  fiksutkin ihmiset haluavat vastata heille annettuihin haasteisiin. Lisäksi suuri osa ihmisistä ohjautuu pääasiassa muiden odotuksista, olivat sitten ”asiantuntijoita” tai eivät.

Epäselvyys siinä, mitä halutaan, vie johtamiseltasi pohjan. Piilotat maalitaulun ihmiseltä, joka on jo virittänyt jousensa parhaaseen suoritukseen. Ilman odotuksia johtamistyölläsi ei ole suuntaa, eikä ihmisillä onnistumisen kriteerejä. Miten näistä lähtökohdista voi kokea niitä onnistumisia, joita kaikki meistä työltään odottavat?

2) Kehu ainoastaan suuria onnistumisia.

Jos säästät positiivisen palautteen vain suuriin onnistumisiin, tuhlaat lähes kaikki johtamismahdollisuutesi. Valtavia onnistumisia tulee johtamisnäkökulmasta aivan liian harvoin, jotta positiivinen palautteesi niistä kannattelisi ihmisten tekemistä arjessa. Suuret onnistumiset nimittäin vaativat aikaa. Niitä ei siis määritelmällisesti voi tulla joka päivä – mutta joka päivä pitäisi johtaa.

Positiivisen palautteesi tulisi suuntautua hyvinkin arkiseen toimintaan ja pieniin saavutuksiin. Hyvin keksittyihin ratkaisuihin ja hyvähenkisesti sujuneeseen asiakastilanteeseen. Arvojen mukaiseen toimintaan arjessa. Silloin, kun tulee suuri onnistuminen, järjestä juhlat äläkä mutise tsemppejäsi. Pienet tsemppaukset voit varata kahvinkeiton onnistumiseen, joka myös on hyvä noteerata positiivisesti.

3) Laiminlyö ja hätäile rekrytointia.

Mikäli haluat päästä johtamisessa edes keskinkertaisuuteen, tee kaikki henkilövalintasi äärimmäisen huolellisesti. Jos hätäilet niitä, koska nyt pitää heti saada joku kaveri tähän, antaudut sattumanvaraisuudelle tulosten suhteen. Hätäileminen valinnoissa syö johtamisesi vasteen nopeasti. Johtamisesi on nimittäin rekrytointikykyjesi armoilla. Sinulla ei ole johtamistaitoja, joilla voit paikata rekrytointiesi virheet.

Käytä aikaa, harkintaa ja asiantuntemusta (muutakin kuin vain omaasi) ehdokkaiden hankkimiseen ja valintojen tekemiseen. Suunnittele tulevia tarpeita etukäteen – myös yllättäviä tarpeita. Luo skenaarioita ja ratkaise niitä. Ajattele rekrytointia kuten myynti prospektointia. Jos valitset yhden asian, jota teet johtamisen suhteen kunnolla, anna sen olla tämä.

4) Laiminlyö omaa hyvinvointiasi.

Yhteistyössä energiasi tarttuu muihin. Vireesi on riippuvainen elintavoistasi. Jos ajat oman kuormituksesi seinään ja ulosmittaat onnistumisia hyvinvoinnistasi, se rapauttaa myös johtamiskykyäsi. Vireesi laskiessa nimenomaan johtamiselle olennaiset kyvyt kärsivät ensimmäisenä. Esimerkiksi kykysi käsitellä muiden ihmisten mielipiteitä ja tunteita heikkenee nopeasti. Itseasiassa tähän riittää parin yön univaje.

Muut kognitiiviset kyvyt putoavat samaa vauhtia – informaationkäsittelykykysi ja päätöksentekosi sakkaa. Muistisi on pudonnut kyydistä jo aikaa sitten. Tämä vie pohjan mielekkäältä töihin liittyvältä vuorovaikutukselta johdettaviesi kanssa. Älä pakota alaisiasi työskentelemään väsyneen ja ylikuormittuneen henkilön johdossa. Se vie heidän voimansa melko nopeasti. Johda itseäsi ennen muita.

5) Vältä ihmisiin tutustumista.

Jos etäisyyden säilyttäminen on pääajatuksesi johtamistyössä, et ole erityisen hyödyllinen. Työnnät väkesi samaan muottiin, koska et tunne heitä. Johtamisesi on yksiulotteisen ihmiskäsityksen sävyttämää, ja tulokset ovat sattumanvaraisia. Jotkut alaisistasi eivät voi sietää sinua. Samalla ihmettelet, miksi sinua ei ymmärretä ja miten alaisesi eivät tajua, miten työhön pitäisi suhtautua. Ihmettelystäsi ei tietenkään seuraa mitään, ja kyynistyt.

Empaattisen etäisyyden säilyttäminen on toki tärkeä johtamisen osa, mutta vain osa. Joudut melko harvoin tietoisesti säilyttämään etäisyyttä. Huomattavasti useammin sinun pitää tuoda oma persoonasi yhteistyöhön. Vain tällä tavalla rakennat pitkäjänteisesti luottamusta, jonka hedelmiä voit johtamistyössäsi korjata myöhemmin.

6) Oleta ihmisten tarkoitusperät ja motiivit.

Kun oletat ihmisten toiminnan takana olevat aikomukset kysymättä, jäät inhimillisten ajatusvääristymien uhriksi. Ihmisenä kuvittelet, että omat motiivisi ovat aina puhtaita, vaikka tekisitkin virheitä työssäsi. Muita ihmisiä tarkkaillessasi oletat, että heidän epätoivottu toimintansa johtuu heidän vääristä motiiveistaan. Tämä on virhe, joka johtaa täydellisen vääriin johtamistyökaluihin.

Muista, että ihmiset toimivat pääasiassa hyvin perustelluista motiiveista ja parhaista aikomuksista. Silloinkin, kun heidän toimintansa ei palvele organisaatiota, kumpuaa toiminta usein halusta auttaa ja olla hyödyllinen. Ihmisiä myös motivoivat täysin erilaiset asiat, joita et kysymättä tiedä. Vain näistä motiiveista käsin voit johtaa pitkällä aikavälillä tuloksellisesti.

7) Älä tutki historiaa.

Organisaation (kulttuurin) tuntemus on johtamisessa huonosti hyödynnetty voimavara. Etenkin uudessa ympäristössä sinun tulee pyrkiä ymmärtämään, mitä viime aikoina (ja kauan sitten) on tapahtunut.  Historian hankaluudet selittävät yllättävän paljon nykyisistä toimintaongelmista ja ihmisten haitallisista toimintatavoista. Luottamuksen puuttuessa selitykset (ja ratkaisut) saattavat löytyä aiemmista tavoista johtaa.

Muista aina, että nykyhetkessä havaitut heikkoudet voivat olla aiempiin tilanteisiin kehitettyjä ja toimineita toimintamalleja. Viime vuosikymmenen vahvuus voi olla tämän vuosikymmenen ongelma. Tutki organisaatiotasi ja keskustele ihmisten kanssa menneisyydestä. Etenkin kauan samassa paikassa viihtyneiden näkemykset ovat erittäin arvokkaita.

8) Luota vain omaan asiantuntijuuteesi.

Sulkeutuminen muiden ihmisten näkemyksiltä syö johtamisesi hyötyjä. Liika luottamus omaan tuntemukseen alasta (ja maailmasta) kostautuu lopulta. Johtajana sinun täytyy avautua sekä johdettavien että toimintaympäristön poikkeaville näkemyksille. Tutki nöyrästi sitä, minkä uskot tietäväsi. Se on ainoa tapa varmistaa asiantuntijuutesi ja relevanttien näkemystesi ajanmukaisuus.

Muista myös, että kaikille ammattisi osa-alueille löytyy aina osaavampi ja asiaan perehtyneempi henkilö. Oletko tutkinut, mistä tämä henkilö löytyy? Miten hänen ajatuksiaan voisi hyödyntää? Tutki ammattialaasi ja ole rehellinen oman osaamisesi kapeikkojen suhteen. Se vie sinut pidemmälle kuin varmuus oikeassa olemisestasi. Kaiken lisäksi erehtymättömyys syö nopeasti luottamuksen yhteistyöstä.

9) Pidä kaikki hallinnassasi.

Pidä kontrolli itselläsi ja suistu keskinkertaisuuteen. Halusi tietää ja päättää kaikesta nollaa johdettaviesi motivaation ja innon osallistua yhteistyöhön. Jos sinun kantasi kuitenkin voittaa, miksi kukaan jakaisi näkemyksiään? Ihminen kun haluaa vapauden vaikuttaa. Hallinnan ottaminen itselle voi olla toimiva johtamistyökalu, erityistapauksissa ja hetkellisesti. Siitä tulee kuitenkin liikkua pois, päätäntävallan jakamisen suuntaan.

Pidän erityisesti tästä sanonnasta; palkkaa fiksuja ihmisiä ja jätä heidät rauhaan. Määrittele selkeät odotukset, mutta pyri täysin vapauttamaan keinot ja päätökset. Johtamista voi ajatella tämän itseohjautuvuuteen vievän polun kulkemisena jokaisen ihmisen kanssa erikseen. Muista, että perille päästään harvoin nopeasti – tai lopullisesti. Mikäli kuitenkaan et lähde polulle ja pitäydyt kontrollissa, eväät ihmisiltä myös kehittymismahdollisuudet. Osaavin väkesi hylkää sinut.

10) Pelkää konflikteja.

Pitkällä aikavälillä johtamisesi vaikutus muuttuu haitalliseksi yhden olennaisen virheen kautta. Tämä virhe on konfliktin välttäminen. Mikäli et uskalla tarttua vaikeisiin aiheisiin ja aloittaa hankalia keskusteluja ajoissa, hetken kuluttua kaikki ympärilläsi on solmussa, jota et pysty avaamaan. Kun tätä jatkuu vuosia, ei maasta löydy enää gurua, joka syntyneet konfliktit osaisi ratkaista. Ratkaisuvaihtoehtosi ovat kalliita ja entistä epämiellyttävämpiä.

Sinun tulisi johtajana vaalia ja kehittää kahta taitoa: taitoa ottaa hankalia asioita puheeksi ajoissa sekä taitoa käydä erittäin vaikeita ja tunnepitoisia keskusteluja. Lupaan, että näitä kykyjä vaalimalla selviät monista johtamishaasteista jo ennen kuin ne ehtivät edes syntyä. Hankalat tilanteet ovat parhaita mahdollisia tilaisuuksia rakentaa luottamusta. Mikäli konfliktien kohtaaminen on persoonallesi täysin mahdotonta, harkitsisin toista tehtävää.

Siinäpä jälleen lista. Listan voisi ajatella myös tavoiksi keskinkertaistaa johtamista.
Mitä muuten lisäisit?

Käännän listan vielä ohjemuotoon.
Kymmenen tapaa, joilla voit turvata johtamisen hyötyjä:

  1. Määrittele selkeät odotukset.
  2. Anna positiivinen palaute kaikesta, mistä voit.
  3. Käytä aikaa ja vaivaa henkilövalintoihin.
  4. Vaali omaa hyvinvointiasi ja jaksamistasi.
  5. Tutustu ihmisiin, ihmisinä (ja ihmisenä).
  6. Kysy ihmisten motiiveja ja aikomuksia.
  7. Tutki organisaation lähihistoriaa.
  8. Avaa asiantuntijuutesi muiden näkemyksille.
  9. Opettele antamaan valta pois.
  10. Kohtaa konfliktit ja rakenna niistä luottamusta.

Helppoa? Ei tietenkään.

Jos huomasit, että jokin näistä virheistä on lipsahtanut johtamiseesi, suunnittele pieni korjausliike ja toteuta se. Yksikin parannus riittää nostamaan johtamistyösi vaikutusta. Johdettavasi kiittävät.

yst.terv.
Kalle